انواع خط در طراحی داخلی

آخرین بروزرسانی: ۴ مرداد, ۱۴۰۲
دسته بندی:
خط در طراحی داخلی نمونه ای از عناصر کمتر آشکار است که از طریق عملکرد آنها حداکثر تأثیر را بر زیبایی شناسی کلی می گذارد. خط به عنوان عنصری برای ایجاد حس جریان، پویایی و حرکت در سراسر یک فضا استفاده می شود. در نتیجه می تواند یک فضا را طولانی تر، باریکتر یا بزرگتر به نظر برساند.خطوط می توانند فضاها را تعریف کنند، تمرکز بصری را اضافه و چشم را از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت کنند. آن ها را می توان از طریق عناصر معماری مانند دیوارها، درها، پنجره ها، قرار دادن مبلمان و آثار هنری بیان کرد. انواع مختلفی از خطوط در طراحی داخلی وجود دارد که می توانید برای رسیدن به ظاهر دلخواه با آنها کار کنید.

آنچه در این مطلب می خوانید

 ۱. خطوط مستقیم

خطوط مستقیم قدرتمند، محکم و منظم به نظر می رسند. طراحی خط مستقیم به شما کمک می کند تا چشمان فرد را به سمت آن موقعیت هایی هدایت کند که باید برجسته شوند. یک خط مستقیم در طراحی داخلی علاوه بر توهم وسعت یا مرتفع کردن فضا، حس آرامش را نیز ایجاد می کند. به همین دلیل است که استفاده از این خطوط در طراحی حمام و اتاق خواب عاقلانه است.

۱.۱خطوط افقی

خطوط افقی نوعی خطوط مستقیم هستند که نشان دهنده­ ی یک رابطه محکم و هماهنگ با محیط اطراف ما است و زمانیکه در طراحی گنجانده می شوند بر آرامش، ثبات و تعادل تأکید دارند. چشم را از یک سمت اتاق به سمت دیگر با ایجاد یک مسیر بصری هدایت می کنند. خطوط افقی بلند به طور بصری فضا را گسترش می دهند، اتاق ها را طولانی تر و عریض تر نشان می دهند و ارتفاع سقف کمتر به نظر می رسد. از اینرو ترجیح داده می شود که از آنها در مناطقی استفاده کنید که می خواهید گسترده تر یا بزرگتر به نظر برسند. اغلب، متوجه خواهید شد که اتاق های نشیمن باریک دارای تیرهایی هستند که به صورت افقی در نزدیکی سقف نصب شده اند تا فضای وسیع تری ایجاد کنند.

۱.۲خطوط عمودی

خطوط عمودی نوع دیگری از خطوط مستقیم هستند که می توانند ارتفاع و عظمت را به فضا بیافزایند و تمایل دارند چشم را به سمت بالا بکشند. آنها به طور کلی با قدرت، تعادل، ثبات و ارتفاع مرتبط هستند و می توانند یک نقطه کانونی عملی در سطح چشم ایجاد کنند، توجه را به سمت بالا جلب کرده و فضاهای با سقف کوتاه را بلندتر نشان دهند.در مکانی مثل کلیسا برای نشان دادن عظمت، قدرت و معطوف کردن توجه انسان به خداوند از خطوط عمودی استفاده می شود. در سالن اجتماعات، لابی ساختمانها و دادگاه از قدرت خطوط عمودی برای انتقال حس رسمی بودن ، تحمیل و یا تحقیر شدن استفاده می کنند. خطوط عمودی همچنین وقتی با سایر ویژگی‌ها مانند آثار هنری یا مبلمان ترکیب می‌شوند، حس تداوم و حرکت را ایجاد می‌کنند. استفاده زیاد از خطوط عمودی باعث ناامنی و عدم آرامش می­شود.

۲.خطوط زاویه دار

۲.۱خطوط مورب

خطوط مورب نوعی خط زاویه دار هستند که می توانند انرژی و پویایی را به فضا وارد کنند و به یک فضا جان ببخشند.خطوط مورب چشم را به سمت بالا یا پایین هدایت می­کنند، لذا توهم حرکت ایجاد می کنند که به از بین بردن یکنواختی عناصر ساکن کمک می کند. این اثر زمانی تقویت می‌شود که خطوط، چشم را به سمت نقطه کانونی خاصی هدایت می‌کنند و یک انتقال مؤثر بین مناطق مختلف ایجاد می‌کنند. بهتر است از آنها در فضاهای فعالیت استفاده کنید، به عنوان مثال، در اتاق بازی کودکان، آشپزخانه یا اتاق نشیمن. به غیر از استفاده از خطوط رنگ شده، می توانید این خطوط را در مبلمان و وسایل نیز منعکس کنید. علاوه بر این، خطوط مورب می توانند در تضاد با خطوط عمودی و افقی، جذابیت بصری را به اتاق اضافه کنند. با این حال، زیاده روی در استفاده از آنها ممکن است منجر به سردرگمی شود، بنابراین تا آنجا که ممکن است، همه چیز را متعادل کنید.

۲.۲خطوط زیگزاگ

خطوط زیگزاگ نوعی خطوط زاویه دار هستند که با چرخش تند در جهت های مختلف می توانند حرکت، جذابیت و انرژی را به فضا بیافزایند. علاوه بر این، خطوط زیگزاگ، تکرار بصری ایجاد می کنند که بافت و پیچیدگی را اضافه می کنند و در عین حال باعث ایجاد حس تعادل و جریان بین بخش های مختلف می شوند.این دسته از خطوط در طراحی داخلی اساساً به عنوان یک الگوی شورون شناخته می شوند که مجموعه ای تکراری از این خطوط را تشکیل می دهند. لبه های تیز آنها می تواند حس هیجان را به طرح های شما بیاورد. به عنوان مثال، اگر گوشه ای ساده در خانه وجود دارد، از خطوط زیگزاگ استفاده کنید. با این کار می توانید آن فضا را کمتر کسل کننده و از نظر بصری جالب تر، جلوه دهید.

به طور کلی، خطوط زیگزاگ می توانند به فضای داخلی شادابی و انرژی بیافزایند و به تحریک چشم و ذهن کمک کنند. می توانید از آنها به طور گسترده در اتاق بازی کودکان استفاده کنید تا انرژی جوانی را تکمیل کنید. با این حال، خطوط زیگزاگ بیش از حد می تواند اثری پریشان و آشفته به جا بگذارد، بنابراین تعادل مناسب را ایجاد کنید.

۳. خطوط منحنی

۳.۱خطوط دایره ای

خطوط دایره ای تعادل و نرمی را نسبت به خط مستقیم یا زاویه دار در طراحی داخلی ایجاد می کنند، همچنین توهم امواج صوتی را ایجاد می کنند که در فضا حرکت می کنند.

اگر دیوارها از قبل نوارهای مورب دارند یا سقف ها دارای المان­های افقی هستند، تضاد را با میزهای قهوه خوری گرد، ست مبل ها یا لوسترهای حلقه ای دایره ای به طراحی خانه خود اضافه کنید.

خطوط دایره ای به لطافت خود معروف هستند و به همین دلیل زنانگی را نیز نشان می دهند. برای ایجاد اتاق‌هایی که از نظر جنسیت خنثی هستند، از ترکیب مناسب خطوط دایره‌ای استفاده کنید.

تکرار شکل‌های دایره‌ای می‌تواند جذابیت بصری و پیچیدگی را نیز، بدون ایجاد احساس از هم گسیختگی اتاق، اضافه کند. اما استفاده­ ی زیاد از آن باعث انتقال حس تصنع و اغراق می­ شود.

۳.۲خطوط منحنی نامنظم

خطوط منحنی شامل خطوط در حال جریان است که می توان از آنها برای ایجاد حس راحتی و هماهنگی در یک فضا استفاده کرد. برخلاف خطوط زاویه ای یا مستقیم، آنها حسی از جریان و حرکت را ایجاد می کنند که می تواند انرژی را به اتاق بیاورد و در عین حال فضایی از ظرافت را فراهم کند.علاوه بر این، خطوط منحنی می توانند با هدایت چشم در مسیر آن، به جلب توجه به ویژگی های مهم در یک فضا کمک کنند. این طرح بیشتر در راه پله های مارپیچی خانه ها، نقوش فرش­ها و کاغذ دیواری دیده می شود. همچنین می توانند در راهروهای باریک و خالی استفاده شوند تا جذابیت زیبایی شناسی را به آن اضافه کنند و توجه بیشتری به فضا جلب کنند و حس خشکی و سردی را در آن قسمت از بین ببرند.

مطالب مرتبط: تأثیر خط در فضا