۷ المان اصلی طراحی داخلی

آخرین بروزرسانی: ۴ مرداد, ۱۴۰۲
دسته بندی:
مقدمه فرآیند طراحی داخلی یک فضا ۷ عنصر اصلی است که بر اساس آنها یک فضای فیزیکی تعریف می شود. این عناصر به طراحان داخلی کمک می کنند تا فضایی ایجاد کنند که علاوه بر زیبایی، پاسخگوی نیازهای کاربران نیز باشد.

آنچه در این مطلب می خوانید

نظریه گشتالت روانشناختی که می گوید: “کل بیشتر از مجموع اجزای آن است.” در مورد طراحی داخلی نیز صادق است. همان طور که یادگیری در مورد مواد اولیه که در دستور العمل های مورد علاقه شما وجود دارد، به شما کمک می کند در آشپزی تسلط پیدا کنید. یادگیری در مورد عناصر طراحی که در سبک های مورد علاقه شما قرار می گیرند به شما کمک می کند در دکوراسیون تسلط پیدا کنید. عناصر طراحی داخلی شامل فضا، خط، فرم ، نور، رنگ، بافت و الگو هستند و حفظ تعادل آنها کلید ایجاد یک فضای داخلی دلپذیر است. علاوه بر بهبود ظاهر یک اتاق، کارکرد هماهنگ این عناصر با هم همچنین افزایش عملکرد را به ارمغان می­ آورد. برای شروع یک طراح داخلی، فضا را بر اساس این موارد ارزیابی می کند و سپس از آنها برای پنهان کردن یا افزایش ویژگی ها و معایب مختلف استفاده می­کند.شاید تعجب کنید که این عناصر طراحی داخلی چقدر می توانند تفاوت ایجاد کنند!بنابراین ۷ عنصر طراحی داخلی چیست؟

  • فضا
  • خط
  • شکل و فرم
  • نور
  • رنگ
  • بافت
  • الگو یا پترن

 عنصر۱: فضا

فضا یک عنصر ضروری در طراحی داخلی است که به ظاهر و احساس یک اتاق کمک می کند.با تعیین مرزهای یک فضا و استفاده موثر از فضای موجود، یک طراح می تواند محیطی دلپذیر و راحت برای ساکنان آن ایجاد کند.این به طراحان اجازه می دهد تا فضای مثبت و منفی را در یک اتاق ایجاد کنند. (فضای مثبت به مناطقی در اتاق شما اشاره دارد که با وسایل و دکوراسیون پر شده است، در حالی که فضای منفی خالی است.)فضای مثبت می تواند چیدمان مبلمان، آثار هنری و لوازم تزئینی را برجسته کند، در حالی که فضای منفی احساسی باز و مطبوع را ایجاد می کند.با قرار دادن استراتژیک اثاثیه در محدوده­ی موجود، یک طراح داخلی می تواند مناطق متمایز ایجاد کند که بدون شلوغی محیط، جذابیت بصری را ارائه دهد.استفاده از ترکیب مناسب فضای مثبت و منفی می تواند به طراحی هر اتاق عمق، بافت و شخصیت ببخشد.

مطالب مرتبط: مزایای برنامه ریزی فضایی خوب در طراحی داخلی

عنصر ۲: خطوط

خطوط جزء اساسی طراحی داخلی هستند و می توانند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند:

  • خطوط به فضا جذابیت بصری می بخشند و توجه را به برخی از جنبه ها مانند نقطه کانونی اتاق جلب می کنند. با استفاده استراتژیک از خطوط، یک طراح می تواند فضایی جذاب ایجاد کند که هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و هم کاربردی باشد.
  • خطوط همچنین می توانند فضاها را تعریف کنند، حرکت را در یک اتاق ایجاد کنند،  به صورت بصری فضا را باز کنند یا مناطق صمیمی ایجاد کنند.
  • خطوط عمودی می توانند فضا را بلندتر نشان دهند یا احساس ثبات را ایجاد کنند، در حالی که خطوط افقی آرامش را به ارمغان می آورند.
  • خطوط زیگزاگ با هدایت چشم ها در مسیرهای جالب و ایجاد جذابیت بصری به اتاق کمک می کند تا حرکت را به اتاق اضافه کند.
  • خطوط باید با تفکر استفاده شوند. خطوط مستقیم تمایل به ایجاد نظم و ساختار دارند، در حالی که خطوط منحنی احساس ملایم‌تری از راحتی و آرامش را القا می‌کنند.

مطالب مرتبط: انواع خط  در طراحی داخلی –  تأثیر خط در فضا

عنصر ۳: شکل و فرم

به هم پیوستن خطوط به صورت منظم و یا غیرمنظم، مرزی را ایجاد می کند که آن مرز شکل­ها را تعریف می­کند. شکل خاصیت دوبعدی دارد که در معماری و طراحی داخلی  به عنوان سطح شناخته می شوند مثل سطح کف زمین، سطح دیوار.شکل­ها یا هندسی هستند یا غیرهندسی. مثلث، مربع و دایره شکلهای هندسی پایه هستند و باقی اشکال به نحوی مشتق از این سه شکل می­باشند. در معماری و طراحی داخلی هر شکل بیانگر نماد و احساسی می­باشند.

  • دایره: نماد خورشید و ماه و بیانگر حس ابدیت، لطافت، درون گرایی و آرامش
  • مربع و مستطیل: نماد دنیای فیزیکی اطراف ماست مثل دیوار، کتاب، … و بیانگر حس اطمینان، اعتماد، انظباط، قدرت و شهامت
  • مثلث: نماد حرکت و جهت و شکل تهاجمی دارد، مثلث با رأس رو به بالا بیانگر حس تعادل و پایداری نشان دهنده اوج یک شی است و با آرزوی ریشه‌دار ما برای موفقیت و «رسیدن به قله» بازی می‌کند. و رأس رو به پایین، حس ریسک، عدم تعادل و غوطه­ وری را انتقال می­دهد

 

فرم یک عنصر ضروری در طراحی داخلی است و به شکل بصری و ساختار اشیاء در یک اتاق اشاره دارد.فرم ها می توانند تعادل و حرکت را در سراسر یک فضا ایجاد کنند. طراحان داخلی با استفاده از فرم‌های هندسی مانند اشکال طبیعی، منحنی‌ها یا دایره‌ها، می‌توانند مسیر حرکت افراد در یک فضا را با ایجاد مسیرها و افزودن عمق و پویایی تغییر دهند.با استفاده از فرم، یک طراح می تواند به ایجاد یک فضا منحصر به فرد و جذاب کمک کند. با درک و استفاده موثر از فرم می توانید فضایی منحصر به فرد و زیبا ایجاد کنید که بیانگر شخصیت و سبک شما باشد.

مطالب مرتبط: فرم در طراحی داخلی چیست؟  – طراحی با الهام از ترکیب شکل و فرم

عنصر ۴: نور

روشنایی باکیفیت، جزء جدایی ناپذیر هر فضایی است، خواه منابع آن نور طبیعی باشد یا نور مصنوعی یا ترکیبی از هر دو. نور طبیعی یا ساخته دست بشر جنبه حیاتی هر فضایی است. بدون آن، همه عناصر دیگر نخواهند توانست با تمام پتانسیل خود بدرخشند. نورپردازی حال و هوای فضای شما را تنظیم می کند. ایجاد تعادل بین نور طبیعی و نور مصنوعی باعث می شود فضای شما در تمام طول روز عالی به نظر برسد.با کنترل دقیق میزان و نوع نور در یک اتاق، یک طراح داخلی می تواند فضایی جذاب ایجاد کند که هم چشم نواز و هم کاربردی باشد. هنگام در نظر گرفتن نورپردازی، توجه به فعالیت هایی که در فضا انجام می شود مهم است. هر دو عامل کیفیت و کمیت باید ارزیابی شود و به عواملی مانند رنگ نور (آبی سرد یا زرد گرم)، شدت نور (برای پخت و پز یا ملایم برای مطالعه) و اینکه آیا نور باید قابل کاهش باشد فکر شود.نورپردازی عمومی (برای روشنایی کلی فضا)، نورپردازی وظیفه‌ای (روشن کردن سطح کار)، نورپردازی تاکیدی (تاکید روی یک شی‌ء یا بخش خاص) و نورپردازی تزئینی یا دکوراتیو همگی به محیط اتمسفر و بافت می‌افزایند، در حالی که نور طبیعی به استفاده حداکثری از فضای موجود کمک می‌کند و فضای دلپذیری ایجاد می‌کند.  به‌علاوه، سایه‌ها با قرارگیری استراتژیک و برجسته‌سازی‌های چشمگیر می‌توانند ظاهر و احساس جالبی به فضا ببخشند. 

مطالب مرتبط: جادوی طراحی نورپردازی داخلی

عنصر ۵: رنگ

رنگ یک عنصر ضروری در طراحی داخلی است و می توان از آن برای تنظیم روحیه یک اتاق استفاده کرد. از طریق استفاده متفکرانه از رنگ، یک طراح می تواند احساسات مختلف را فراخوانی کند یا توجه را به ویژگی های خاص جلب کند. رنگ های سرد مانند آبی، سبز و بنفش اغلب برای ایجاد یک اثر آرام بخش استفاده می شود، در حالی که رنگ های گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز انرژی بیشتری می بخشند. رنگ های تک رنگ تداوم بصری را فراهم می کنند، در حالی که از رنگ های پر جنب و جوش و پر جنب و جوش می توان به عنوان لهجه استفاده کرد. یک طراح با دقت در انتخاب، سازماندهی و لایه بندی صحیح رنگ ها می تواند فضای دلخواه را در هر فضایی تداعی کند.

رنگ نه تنها به این دلیل مهم است که حال و هوای اتاق را ایجاد می‌کند، بلکه به این دلیل که قدرت ایجاد فضای بزرگ‌تر، سبک‌تر یا دنج‌تر را دارد. با توجه به اینکه نور می تواند درک رنگ ما را تغییر دهد، موفقیت در استفاده از آن به این معنی است که قبل از انتخاب، این موضوع را در نظر بگیرید.

 

مطالب مرتبط: نحوه استفاده از تئوری رنگ برای طراحی داخلی

عنصر ۶: بافت

بافت یکی از عناصر مهم طراحی داخلی است که ابعاد و جذابیت بصری را به فضا می بخشد.می توان گفت بافت احساس یک شی است. این می تواند به معنای احساس واقعی شیء در لمس (بافت فیزیکی) یا حسی باشد که هنگام مشاهده آن جسم (بافت بصری) می دهد.  بافت‌ها از پوشش‌های نامرغوب، کاغذ دیواری‌های با طرح‌های پیچیده و پارچه‌های صاف گرفته تا فرش‌های مخملی متنوع هستند. ضروری است که بافت استفاده شده مکمل رنگ های انتخابی باشد و طراحی کلی اتاق را افزایش دهد.بافت همچنین می تواند تضاد ایجاد کند، موضوع یا حالت خاصی را برانگیزد و به طرح عمق دهد.یک طراح می تواند با انتخاب دقیق و ترکیب بافت، فضایی جذاب و منحصر به فرد ایجاد کند.توجه دقیق به بافت به ویژه در قسمت هایی از خانه که اغلب با آنها در تماس هستید، مانند کفپوش، مهم است

مطالب مرتبط: چگونه از بافت در طراحی داخلی برای حداکثر تأثیر استفاده کنیم

عنصر ۷: الگو یا پترن

الگوها یک عنصر موثر در طراحی داخلی هستند که می توانند جذابیت بصری و یک عنصر تزئینی تکراری را به فضا اضافه کنند. این عنصر به هر طراحی عمق و شخصیت می بخشد و مانند بافت به اتاق علاقه و زندگی می بخشد و ممکن است از فرش، کاغذ دیواری، مبلمان نرم و آثار هنری ناشی شود.  الگوی همراه با رنگ، کاربرد مشابهی با بافت ارائه می دهد، زیرا می تواند به یک اتاق جذابیت بخشد. هنگام اجرای الگو، بهتر است ابتدا اندازه و سبک یک اتاق را در نظر بگیرید. همچنین مقیاس الگو نسبت به فضا و مساحتی که پوشش می دهد مهم است  تا فضای داخلی شلوغ نشود. در رابطه با سبک، مهم است که بدانیم الگو در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که ماهیت اتاق نگهداری می شود به عنوان مثال، برای اتاق هایی با سبک سنتی، از طرح های ارگانیک و گل استفاده کنید. با این حال، بهتر است حداکثر سه الگو را در نظر بگیرید که همگی از یک طرح رنگی طراحی شده اند.بهترین استفاده از الگو یا پترن در قالب یک دیوار شاخص است